Wednesday 1 June 2011

KUNGFU PANDA 2


sebuah filem yang sangat best, banyak unsur lawak yang diselitkan..gemuruh jugak la dengan gelak ketawa budak-budak, yang mak ayah budak pon ikut gelak sekali..duration 1jam 30minit memang menghiburkan!

pada pandangan sendiri, ada beberapa pengajaran yang cuba disampaikan:

1-apa yang penting adalah sekarang, yang lepas biarkan lepas..bak kata orang putih, let gone be by gone? ha, macam tu la lebih kurang..yang future jangan difikirkan sangat, sebab takde siapa pon kat dunia nih dapat tahu apa yang akan menanti diorang di masa depan..

nih time scene tukang tilik si kambing betina, diminta untuk menilik masa depan merak angkuh nih,apa nama ntah,lupa..si tukang tilik cakap,yang merak nih akan ditewaskan oleh seorang pendekar hitam putih..seorang?tak,seekor pendekar..pelik pulak bunyik..jadi si merak ambil keputusan untuk bunuh semua panda, tapi Po si dragon warrior terselamat..dia dijumpai oleh bapa angkat dia(dalam Kungfu Panda 1), jadi dalam Kungfu Panda 2 nih lebih kepada merungkai persoalan camna seekor panda boleh ada ayah, dan ayahnya seekor bangau..bangau kot..

persoalan masa depan,future adalah sesuatu yang disorokkan Allah daripada pengetahuan kita..sekiranya kita tahu apa yang akan menanti kita,cukup beranikah diri ini untuk menghadapi hari esok dan hari-hari seterusnya?antara perkara lain yang disorokkan daripada pengetahuan manusia yang terbatas adalah saat roh ditiupkan ke dalam jasad seorang bayi di dalam perut ibunya,yang sehingga kini tak dapat dipastikan..Suhanallah,Maha Suci Allah..

2-setiap apa yang kita lakukan mestilah berstrategi..

macam dalam cerita nih, lepas Po berjaya melepaskan kawan-kawan dia yang lain, dia blur tentang langkah seterusnya..tak tahu apa nak buat, sebab dia sendiri tak yakin akan berjaya..sangat lucu macam mana dia nak bebaskan kawan-kawan dia!

kalau melihat sendiri kepimpinan Sultan Muhammad al-Fateh yang sangat berstrategi pada usia muda..sangat mengagumkan..Ustaz Syaari dalam menulis buku "Kuasa Kepemimpinan al-Fateh" dan memberi ulasan dalam Karnival Anak Muda (KAMU'11) di USM, banyak mengopek kebijaksanaan pemimpin muda ini..lebih kurang mafhum hadis Rasulullah, "Constantinople akan dibuka oleh sebaik-baik raja dan sebaik-baik tentera"..


3-banyak menekankan "inner peace" atau ketenangan..

Po kagum tengok master sifu dia gunakan inner peace untuk menahan setitik air, dan Po yang belajar daripada tuh dapat menahan peluru yang digunakan merak angkuh dan menerbalikkan peluru tuh untuk menghancurkan bahtera si merak..yang kelakar,master tuh kata inner peace nih kena bertapa kat gua 50 tahun, tapi master begitu terkejut dan jeles bila Po dapat mempelajari dan menggunakan inner peace dalam masa yang singkat..

inner peace atau ketenangan nih sendiri pon dah disebutkan dalam kalam mulia, "sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang"..bersama-sama mengingatkan diri, ingatlah Allah dalam duduk,berdiri atau baring..kerana dengan hana mengingatinya hati akan tenang..

p/s: cerita nih memang patut ditonton, ajak anak-anak tengok sekali, sebab dalam crita nih banyak menekankan kasih sayang yang tak berbelah bahagi dan semangat untuk berjaya yang tak pernah luntur..thumbs up untuk Kungfu Panda 2!

No comments:

Post a Comment