Friday 1 July 2011

FIQH PERUBATAN


untuk rancangan USRAH minggu nih,tajuk yang nemang dinanti-nanti,"FIQH PERUBATAN" oleh Ustaz Muhammad Abdullah..

secara ringkasnya, fiqh ini dapat dibahagikan kepada tiga bahagian, dari sudut Aqidah, Syariah dan juga Akhlak. Teratarik untuk mengupas sudut syariah sebenarnya..mengikut Ustaz, ada enam perkara yang dibahaskan dalam Fiqh Perubatan bawah kata kunci syariah:

1. Pesakit

Fiqh ini membahaskan bagaiman wudhu', solat, qiblat dan pelbagai perkara bagi pesakit yang terlantar, sama ada kritikal, parah atau apa keadaan sekali pun

2. Pengamal Perubatan

Perbahasan khusus buat pengamal perubatan seperti doktor. sebagai contoh bagaimana solat seorang doktor yang terpaksa berada di bilik bedah dari pukul 10 pagi hingga 6 petang?Bagaimana pula dari segi sentuhan yang melibatkan bukan muhrim, aurat dan sebagainya?

3. Ubat

Tak dinafikan ubat-ubatan moden sekarang ini ada yang mengandungi unsur-unsur haram yang mungkin tak dapat dielakkan.selagi mana ada yang halal, maka jatuh wajib untuk menggunakan ubat tersebut berbanding ubat yang mengandungi unsur haram kepada umat Islam

4. Kaedah Perubatan

Dalam kaedah perubatan, dibahaskan tentang pembedahan bagaiman yang dibenarkan, bahagian anggota yang mana dan sebagainya.

5. Tanggungjawab Pemimpin

6. Tanguungjawab Masyarakat

wallahualam~

3 comments:

  1. ika nk tnya tentang no 2 tu.. nti ceritakan yer.. lalu fb pon boleh..

    ReplyDelete
  2. nk tny pon xtaw sgt nk jwb..kne baca buku nih dlu..
    =)

    ReplyDelete
  3. owh.. silakn baca. nti boleh share..(^___^)

    ReplyDelete